Lage rugpijn

  • Lage rugpijn komt veel voor en is meestal niet ernstig.

  • Lang staan of zitten en bepaalde bewegingen kunnen behoorlijk pijn doen.

  • Als u zo gewoon mogelijk blijft bewegen, vergroot u de kans op herstel.

  • Forceer niet en zorg dat u niet lang in dezelfde houding zit of staat.

  • U kunt terecht bij een fysiotherapeut van JoinTogether voor informatie, advies over verstandig bewegen, therapeutische technieken en specifieke (rug)oefeningen.

De lage rug bestaat uit vijf lendenwervels die aan de bovenzijde verbonden zijn met de borstwervelkolom en aan de onderzijde met het bekken. De onderrug heeft een kenmerkende holling in staande positie. Samen met de bolling van de borstwervelkolom en de tevens holle stand van de nek krijgt de gehele wervelkolom in zijaanzicht een S-vorm. Deze S-vorm draagt bij stabiliteit en maakt de wervelkolom goed in staat schokken op de vangen, zoals deze ontstaan tijdens lopen, rennen en springen.

 

Klachten bij lage rugpijn

Lage rugpijn wordt ook wel spit of lumbago genoemd. Bij lage rugpijn heeft u pijn in uw onderrug die kan uitstralen naar uw bil of been. Vooral lang staan of zitten, maar ook bewegen, kan pijnlijk zijn. Het is lastig om aan te geven waar rugpijn vandaan komt, omdat er meestal geen sprake is van ziekte of blijvende schade. Rugpijn kan een vervelende invloed hebben op uw dagelijkse leven, maar het gaat in veel gevallen vanzelf over.  

Hernia

Een hernia kenmerkt zich, naast rugpijn, ook door een of meer van onderstaande klachten:

  • uitstralende pijn naar:

    • de bil

    • één of beide benen, soms tot in de voet

  • neurologische tekenen als:

    • tintelingen

    • dof gevoel in onderbeen en/of voet

    • krachtverlies

  • verergering van de pijn bij:

    • persen

    • hoesten

    • niezen

 

Een tussenwervelschijf drukt dan op één van de zenuwbanen van het centraal zenuwstelsel. Het is raadzaam om uw huisarts of een fysiotherapeut te raadplegen. Bij zeer ernstige herniaklachten kan een operatie nodig zijn. 

Wat zijn risicofactoren?

Onder andere de volgende factoren kunnen de kans op rugpijn vergroten:

  • te weinig lichamelijke activiteit;

  • lang in één houding zitten of staan (bijvoorbeeld repeterend werk);

  • plotselinge, hevige inspanningen;

  • blootstelling aan veel trillingen (bijvoorbeeld door trillende voertuigen of machines);

  • overgewicht;

  • stress.

 

Wat kunt u zelf doen bij rugpijn?’

  • Vooral zo normaal mogelijk blijven bewegen, hoewel dit lastig kan zijn. Niet bewegen doet meer kwaad dan goed (link naar onderzoek invoegen), mits u niets forceert.

  • Neem, als het echt niet anders kan, maximaal 2 dagen bedrust (maximaal 2 dagen om te voorkomen dat u teveel spiermassa verliest en verstijft).

  • Wissel regelmatig van houding.

  • Plan rustmomenten in: stress zorgt voor een gespannen houding en dit vergroot de kans op rugklachten.

  • Soms kunnen pijnstillers helpen, maar probeer het gebruik hiervan te beperken van enkele dagen tot maximaal 12 weken.

  • Vermijd

    • zwaar huishoudelijk werk

    • zwaar tillen

    • lang in dezelfde houding zitten of staan

 

Neem contact op met uw huisarts of fysiotherapeut als

  • de pijn na een week nog steeds hevig is;

  • de pijn erger wordt;

  • de klachten verergeren;

  • het bewegen na 3 weken nog onvoldoende lukt;

  • de pijn uitstraalt tot onder uw knie;

  • de kracht of het gevoel in uw been afneemt;

  • u problemen krijgt met plassen.

Wat kan de fysiotherapeut bij JoinTogether voor uw  lage rugpijn betekenen?

Als u lage rugpijn heeft, kunt u bij een fysiotherapeut van JoinTogether terecht voor behandeling, informatie, advies en oefeningen. U krijgt informatie en advies over het opbouwen van dagelijkse activiteiten. Ook krijgt u oefeningen, passend bij de problemen die u ervaart bij het bewegen.

Bij acute klachten kunnen bepaalde behandelvormen (manuele therapie, dry needling, triggerpointreset methode e.d.) direct verlichting geven en wordt ook de pijn door de specifieke rugoefeningen verminderd. De behandeling zal er vaak voor zorgen dat u zich beter voelt. Ook bij chronische en langdurige rugklachten leveren onze behandelmethodes in combinatie met specifieke oefeningen vaak positieve resultaten op.

 

Wilt u weten of de therapeuten van JoinTogether iets voor uw lage rugklachten kunnen betekenen neem dan contact met ons op.