Knieklachten

  • Knieklachten bestaan vaak uit een combinatie van pijn en beperkingen al dan niet gepaard met instabiliteit.

  • U loopt meer risico op knieklachten bij overgewicht, een standafwijking, of bij eerder opgelopen letsel aan de knie.

  • De drie meest voorkomende knieproblemen zijn: meniscusletsel, een voorste kruisband ruptuur en knieartrose.

  • Bij alle knieklachten is het belangrijk om (gedoseerd) te blijven bewegen.

  • Als bewegen echt teveel pijn doet kan een pijnstiller (tijdelijk) verlichting geven. Soms kan een bezoek aan de huisarts nodig zijn.

  • Bij JoinTogether zorgen we voor goede diagnostiek en een passende behandeling van uw knieklachten.

Knieklachten kunnen divers zijn. Vaak is er sprake van een combinatie van klachten zoals pijn, beperkingen tijdens activiteiten met een instabiel gevoel. Knieklachten kunnen acuut ontstaan door een ongeval of blessure tijdens het sporten, door overbelasting, of artrose. U loopt meer risico op een knieklacht bij overgewicht, een standsafwijking van de knie, eerder letsel van kruisband en/of meniscus, of indien er bijvoorbeeld sprake is van een verkeerde landingstechniek tijdens sporten.
 

Ook kunnen knieklachten soms een uiting zijn van problemen elders, zo kan zowel de rug en heup uitstralende pijn rond de knie geven. Tevens kunnen veranderde bewegingspatronen als gevolgen van problemen elders in de beweegketen (bijvoorbeeld de enkel/voet) doorwerken in de knie en zo resulteren in knieklachten.

 

Over de knie

De knie verbindt het bovenbeen met het onderbeen. Bij de kniebewegingen doen 3 botstukken mee:

  • bovenbeen (femur)

  • onderbeen (tibia)

  • knieschijf (patella)
     

De knie bestaat uit:

  • Een binnen- en buitenmeniscus, die als een soort schokdempers functioneren;

  • een binnenste en buitenste kniebanden, die zorgen voor de stabiliteit van de knie;

  • en een voorste en achterste kruisband, deze zorgen ook voor de stabiliteit van de knie.

Soorten knieklachten

 

Meniscusletsel
Klachten kunnen bestaan uit:

  • Pijn aan de binnen of buitenkant van de knie, maar kan ook op andere plekken pijnlijk zijn

  • De knie kan niet goed worden bewogen (alsof de knie af en toe op slot schiet).

  • Er kan (na het sporten) een zwelling aanwezig zijn aan de binnen of buitenzijde van de knie

  • Knie voelt instabiel aan (gevoel door de knie te kunnen zakken)


De oorzaak van bovenstaande klachten kan zijn:

  • Een scheurtje in de meniscus: dit kan ontstaan door herhaalde zware belasting, zoals hardlopen of veel (diepe) sprongen.

  • Een grote scheur door een verdraaiing, zoals bij sporten als voet-, basket- en handbal.

 

Kruisbandletsel
Klachten kunnen bestaan uit:

  • hevige pijn in de knie;

  • zwelling en bloeduitstorting;

  • instabiel gevoel en knikkende knie bij staan en lopen;

  • knallend geluid van gewricht horen of ervaren.

 

De mogelijke oorzaken van kruisbandletsel kunnen zijn:

  • plotseling draaien van de knie;

  • val op de knie (bij o.a. sportactiviteiten);

  • auto-ongeluk.

 

Instabiliteit
Klachten kunnen bestaan uit:

  • zeurend gevoel in de knie (na het sporten / trainen);

  • gevoel dat er een band rondom de knie zit.

Instabiliteit kan ontstaan wanneer de spieren niet sterk genoeg (meer) zijn. Stabiliteit in de knie wordt gewaarborgd door de kniebanden en door de spieren/pezen om de knie heen. Wanneer de spieren zwakker worden, of overbelast raken dan moeten de banden harder werken om de stabiliteit in de knie goed te houden. Dit kan leiden tot wat vagere knieklachten. Vaak sluipen de klachten er langzaam in.

Artrose
Klachten kunnen bestaan uit:

  • pijn en stijfheid bij lopen, traplopen en lang staan;

  • pijn en stijfheid die u vooral voelt als u na lang zitten of liggen weer in beweging komt;

  • pijn en stijfheid bij het gebruik van het gewricht en die afneemt bij rust.

 

Atrose is het dunner worden van het kraakbeen tussen het boven en onderbeen van het kniegewricht, of van de achterzijde van de knieschijf, waardoor de gewrichten tegen elkaar aankomen.

Wat kunt u zelf doen?
 

Meniscusklachten / Kruisbandletsel
Na een trauma is het belangrijk om de knie te koelen en te laten rusten. Koelen mag 4-5 keer per dag ongeveer 15 minuten (Vermijd direct contact van het ijs met de huid door het ijs in bijvoorbeeld een theedoek te doen). Rusten betekent regelmatig niet op uw been staan. Let op dat u hierbij uw knie niet overstrekt. Voor vragen omtrent de juiste (dosering van de) belasting bent u van harte welkom bij één van de fysiotherapeuten van JoinTogether

Instabiliteitsklachten
Probeer activiteiten zo uit te voeren dat u er geen pijn bij ervaart. Daarnaast is het belangrijk om activiteiten en rust regelmatig af te wisselen. Wanneer u merkt dat uw knieklachten afnemen, betekent dit dat u ook steeds meer kan en mag bewegen. Zorg er dus voor dat u regelmatig probeert hoeveel de knie aankan, zonder dat het pijn oplevert. Neem met onze fysiotherapeut contact op voor de juiste belasting of dosering.

Artrose
Blijf een zo actief mogelijk leven leiden. Gedoseerd en gelijkmatig bewegen is belangrijk. Overgewicht en teveel sporten kan voor overbelasting zorgen. Fysiotherapie bij JoinTogether kan u helpen om bij (acute) toename van klachten deze weer te verminderen, door uw pijn te dempen en u te instrueren met betrekking tot de juiste beweging en oefeningen.